همه چیز درباره ی مارها

مارها جاندارانی زیبا و دوست داشتنی هستند که اغلب مردم بخاطر ترسی که از اون دارند کمتر سراغشو میگیرن و راجع بهش مطالعه میکنن.

همه چیز درباره ی مارها

مارها جاندارانی زیبا و دوست داشتنی هستند که اغلب مردم بخاطر ترسی که از اون دارند کمتر سراغشو میگیرن و راجع بهش مطالعه میکنن.

مارها چگونه می شنوند؟!

 مارها با فکشان می شنوند!

فکر می کنیدوقتی مارهای زنگی دمشان را تکان می دهند صدای تکان خوردن حلقه های روی دمشان را می شنوند؟ مدت زمان زیادی است جانورشناسان به دنبال پاسخ این سوال هستند:مارها که گوشهای خارجی ندارند پس چطور صداها را می شنوند؟گروهی پژوهشگر در جدیدترین بررسی ها نشان دادند که امواج صوتی ارتعاشاتی را در جمجمه مار پدید می آورد و گوش داخلی او این ارتعشات را احساس می کند! بروس یانگ زیست عصب شناس  دانشگاه ماساچوست که در این تحقیق شرکت نداشته میگوید:براساس افسانه های قدیمی و کهن مارها ناشنوا هستند. اما بررسی رفتار شناختی مارها نشان میدهد که آنها میشنوند و حالا این پژوهش جدید یک گام جلوتر رفته و توضیح میدهد که مارها چگونه میشنوند.  

 

امواج صوتی در انسان از طریق هوا جا به جا شده و به پرده گوش انسان برخورد میکند و موجب حرکت استخوانچه های کوچک و لرزش سلولهای مویی بسیار کوچک گوش داخلی میشود.این لرزه ها در ادامه به شکل ایمپالس های عصبی به سمت مغز حرکت میکند.ساختمان گوش داخلی مارها کامل است و فقط پرده گوش ندارد.اما درعوض گوش داخلی آنها مستقیما به استخوان فک پایینی آنها متصل است.استخوان فک پایینی مار هنگام حرکت در نزدیکی زمین قرار میگیرد. بررسی های پیشین این را هم نشان داده بود که ارتعاشاتی که از طریق زمین منتقل میشوند(مثل صدای پای شکارچی یا شکار)استخوان فک مار را می لرزاند و این لرزشها تقویت کننده سیگنالی هستند که از گوش داخلی به مغز فرستاده میشوند.اما آنچه تاکنون نامشخص مانده بود این بود که مار چگونه صداهایی را که از هوا منتقل میشود میشنود؟ 

 کریستین کریستنسن زیست شناس دانشگاه آراهوس دانمارک برای بررسی این موضوع روی گونه ویژه ای از مارها به نام پیتون توپی تمرکز کرد.کریس دراین باره میگوید:تحقیق روی این پیتون ها راحت نبود.نمیشود مار را هم مثل موش طوری آموزش داد که به صداها با رفتار های ویژه و مشخصی پاسخ دهد. 

در عوض او و همکارانش الکترودهایی را به سر مارها متصل کردند و از طریق این الکترودها فعالیت سلولهای عصبی را که گوش داخلی مارها را با مغزشان مرتبط میکند مانیتور کردند.ماره درون قفسی قرار گرفته و بلندگویی بالای قفس آنها قرار داده شد.سپس در فواصل زمانی مناسب صدایی از طریق بلندگو پخش شد.اما مارها هیچ واکنشی به صداها نشان ندادند گروه کریستین می خواستند ببینند که آیه اصلا اعصاب هیچ پالس الکتریکی را تقویت میکنند یا خیر؟ در کمال تعجب آنها دیدند که نه تنها پالس تولید میشود بلکه پالس های عصبی تولید شده بسیار قدرتمند بودند(پالس های تولید شده فرکانسی بین ۸۰ تا ۱۶۰ هرتز داشتند) آنها همچنین دریافتند مارها به ارتعاشاتی که که این صداها در زمین موجب میشدند واکنشی نشان نمیدهند چرا که آنقدر ضعیف هستند که نمیتوانند موجب فعالیت عصبی شوند. 

علاوه بر این هنگامیکه دانشمندان حسگری را به جمجمه مار متصل کردند متوجه شدند امواج صوتی موجب ایجاد ارتعاشات کافی در استخوان جمجمه میشوند(مستقیما از راه هوا)و مارها میتوانند آنرا حس کنند. 

 سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که این پدیده(شنیدن صدا)در مارهای دیگر چگونه انجام میشود.یانگ دراین باره میگوید:بررسی های پیشین نشان داده است انواعی از مارها ارتعاشات را از طریق زمین بهتر حس میکنند.بنابر این میتوان گفت ممکن است توانایی آنها در دریافت امواج صوتی از طریق هوا کاهش یافته باشد.از آنجا که بسیاری از صداها آنقدر ضعیف هستند که بتوانند ارتعاشات منتشر شده از طریق زمین را که مارها میتوانند آنرا حس کنند موجب شوند.بنابراین داشتن همزمان دو توانایی گفته شده به آنها کمک میکند که بتوانند طیف وسیعی از نویزها و صداهارا تشخیص دهند. 

از آنجا که تعدادی از سمندرها و قورباغه ها نیز پرده گوش ندارند بنابراین میتوان گفت آنها نیز به همان شیوه ای میشنوند که مارها میشنوند. 

یانگ در ادامه با اشاره به راه های دیگری که به مارها در احساس ارتعاشات در هوا و زمین کمک میکنند می افزاید:می دانیم که مارها اندام های حسی ویژه ای در پوست و سرشان دارند که احتمالا تحت تاثیر ارتعاشات قرار می گیرند.علاوه بر این شواهدی وجود دارد که نشان میدهد مارها ارتعاشات را در طول بدنشان تشخیص میدهند. بنابراین میتوان گفت که با وجود تمام اطلاعات و شواهدی که درباره شیوه احساس صدا و ارتعاشات در مار ها وجود دارد بازهم نمیتوان گفت که به پایان کار رسیده ایم و کاملا درک کرده ایم که مارها چگونه صداها و ارتعاشات را احساس میکنند . هنوز هم چیزهای بسیاری وجود دارد که باید کشف شوند و ما هنوز به نیمه راه هم نرسیده ایم.

  

لطفا نظر یادتون نره! اگه مطلب جالبی هم درباره ی مارها داشتین واسم بفرستین.

 

نظرات 10 + ارسال نظر
یاسی چهارشنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 07:58 ب.ظ

سلاااااااااااااااام چطورین؟؟؟؟؟؟؟ میسی ازعکسای خیلی نازتون.....یاسی

هیراد شنبه 11 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 02:08 ب.ظ http://http://snakes.blogsky.com/

خوبه ولی خیلی زیاده بره تحقیق مناسب نیست

بیتا شنبه 18 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 02:57 ب.ظ

مامامیا.سایت خیلی باحالی دارین .[::]خیلی باحال

roudi سه‌شنبه 12 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 02:04 ب.ظ

رضوان جمعه 22 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 09:50 ب.ظ

عالی بود مرسی............................
استفاده بردی ممنون.

شیلا یکشنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 04:24 ب.ظ http://نممنتخم

آرمین شنبه 21 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 05:52 ب.ظ

ممنونم
بدک نبود!!!!!!!!!

حسین موش یکشنبه 11 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 12:21 ب.ظ

مار بگزه اون زبونتو که اینقد علاقه به مارا داری

یاسمن پنج‌شنبه 18 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 05:02 ب.ظ http://www.ghamedirin.blogfa.com

سلام . اطلاعات وبلاگتون خیلی خوبه . وای من از مار به شدت میترسم حتی عکسش
لینک شدین اقا شاهین

عاطفه چهارشنبه 6 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 11:17 ق.ظ

سلام اطلاعاتون درباره مارها بسیار جالب بود و ممنونم ازتون بابت گذاشتن این مطالب، من از مار میترسم اما دیدن مستندش یا از دیدن عکس و مطالبی دربارشون خوشم میاد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد